Překlad bookletu The Millennium Bell
překlad: Aragorn II.
Úvod (1.stránka)
Mike napsal, produkoval, aranžoval a hrál na kytaru ve všech skladbách alba "Millenium Bell", jenž bylo nahráno ve studiích Roughwood. Veškeré orchestrální pasáže nahrál ve studiích Abbey Road naživo v průběhu jednoho dne London Session Orchestra dirigovaný Robynem Smithem. O neuvěřitelnou energii chorálových sekcí alba se postaraly sbory London Händel Choir a The Grant Gospel Choir, s doplňujícími vokály Nicoly Emmanuel, Davida Serame, Miriam Stockley, Camilly Darlow a sopránu katedrály Svatého Pavla Andrewa Johnsona. Na albu účinkuje též bubeník skupiny Simply Red Gota Yashiki.

Mike a Millennium Bell (2. stránka)
Mike Oldfield je odpovědný za některá z nejoriginálnějších a nejvíce inovativních hudebních děl posledních dvou desetiletí. A právě teď, když jsme všichni v předvečer nového Milénia usazeni, plánuje Mike svou unikátní dvojitou oslavu.

"The Millennium Bell" je hudební oslavou posledních dvou tisíc let v 11 úchvatných skladbách. V každé skladbě se můžeme ponořit do určitého období, ale jako celek provede podmanivě posluchače celou historií.

Mike řekl: "Tento nápad mně utkvěl v hlavě od koncertu Tubular Bells III v Horseguards Parade v září minulého roku (1999), kdy jsme sladili údery zvonu Big Ben s hudbou. Tvorba a nahrávání "The Millennium Bell" bylo velkou výzvou a berlínské představení na přelomu starého a nového milénia slibuje býti skutečně úžasnou událostí."

Od světa dobyvšího debutu "Tubular Bells" (1973) prodal Mike Oldfield přes 40 miliónů světově uznávaných alb, obsahujících objevnou a velice ovlivňující hudbu. Minulý rok vydal Mike album "Tubular Bells III", které bylo úspěšné jak komerčně tak i z pohledu kritiky, a tento rok Mike procestoval Evropu a vydal své album "Guitars".

Popis skladeb (rub bookletu)
1. Peace on Earth [Mír na Zemi] - Mikova cesta časem začíná novodobou koledou inspirovanou počátkem křesťanství, které mělo pozoruhodný dopad na uplynulých 2000 let, a to nejenom založením kalendáře. Tato skladba je symbolická pro první rok prvního tisíciletí našeho letopočtu

2. Pacha Mama [Matka Země] - V lednu si Mike splnil dlouhodobý sen navštívit Peru a prozkoumat kulturu Inků. A bylo to právě tady, kde začal vytvářet nápady pro tuto skladbu. "Pacha Mama" se soustřeďuje okolo textů převzatých od jeho průvodce, které jsou ve starobylém jazyce Inků místy stále ještě používaným. Skladba má velice uspořádanou strukturu s pomalými dunivými bubny, které zaujímají podstatné a dominantní postavení v této starobylé říši.

3. Santa Maria - Tato neklidná kompozice nás posouvá o dalších 500 let do roku 1492, roku objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem. Santa Maria (vlajková loď výpravy) je atmosférickým hudebním dílem nahraným za pomoci mužského sboru pějícího námořnický chorál, který vyvolává vize objevů a vln převalujícími se po oceánu.

4. Sunlight shining through cloud [Slunce svítí skrz oblaka] - Skladba následující po "Santa Maria", "Sunlight shining through cloud", je založena na jednom negativním aspektu vzniklém z rozvoje Američanů - obchodu s otroky. Mike k velkému překvapení zjistil, že slova byla ve skutečnosti napsána bývalým kapitánem otrokářské lodi, který později změnil svůj životní postoj, na čemž se skladba zakládá. Mike též vycestoval do Senegalu, aby navštívil bývalé otrokářské třžiště na ostrově Goree, které je nyní pomníkem. Rozvášněný chrámový chór symbolizuje naději pro budoucnost, ale také sílu těch, kteří se stali oběťmi obchodu.

5. The Doge's palace [Dóžecí palác] - Album se posouvá od problému otrokářství ke královské nádheře Benátek a Dóžecího paláce. Dóžata byla hlavou státu v benátské republice mezi roky 697 až 1797 a tři ve skladbě použitá jména - Francesco Donato, Pieetro Polani a Enrico Dandolo - byla mezi třemi sty dalšími, která Mike nalezl na Internetu. Skladba má celkově noblesní atmosféru, která zachycuje období elegantních obleků a ohromných paruk.

6. Lake Constance [Bodamské jezero] - První zcela orchestrální dílo se vyznačuje šedesáti smyčci a dvěmi flétnami. Skladba je zasazena do poloviny 18. století, do období romantických básníků.

7. Mastermind [Kmotr] - Tato skladba přenáší album do 20. století a reprezentuje prohibici ve dvacátých letech. Temnější gangsterskou náladu dodávají skladbě "Mastermind" Mikovy kytary ve stylu Jamese Bonda a celá skladba nás zavádí do zlověstného prostředí podsvětí.

8. Broad sunlit uplands [Sluncem zalitá vysočina] - Název této skladby je převzatý z jednoho z mnoha Churchillových slavných projevů. Tikot hodin představuje nepřetržité plánování a organizování, které prováděli váleční vůdci v roce 1940. Mike navštívil Blenheimský palác (Churchillovu pracovnu a plánovací místnosti), aby získal zkušenosti z prostředí, ve kterém Churchill pracoval.

9. Liberation [Osvobození] - Ve skladbě "Liberation" se Mike pokusil vypořádat s příchodem nového věku. Vše začíná v Amsterodamu, kam šel Mike navštívit domov Anny Frankové a její rodiny, která zde žila během nacistické okupace. Mike vybral několik pasáží z jejího deníku, které jsou předčítány jeho dcerou (která je teď stejně stará, jako byla Anna Franková, když věty zapisovala). Skladba navíc zachycuje zrození médií a digitálního věku.

10. Amber light [Jantarové světlo] - Po všech předešlých devíti skladbách zaměřených na minulost se "Amber Light" soustřeďuje na budoucnost a naději pro přicházející milénium. Skladba je moderní hymnou nazpívanou chrámovým sborem, který při zvolání "Beautiful dawn" (zpíváno v jihoafrickém dialektu) ohlušuje silou svých vokálů.

11. The Millennium Bell [Zvon milénia] - Další skladba zaměřená na budoucnost. Mike ji nahrál za pomocí ibizské legendy DJ Pippi. Tato titulní skladba je tanečně orientovanou kompozicí a obsahuje krátké výtažky předchozích skladeb plus úryvek ruského kozáckého tance na konec.