Mike Oldfield slaví padesátiny a také třicet let od vydání svého nejslavnějšího alba Tubular Bells. Lidovým novinám však v telefonickém rozhovoru řekl, že "tu starou věc už nechce nikdy slyšet".
Britský kytarový mág právě dokončil generální opravu nahrávky, které se dodnes prodalo
neuvěřitelných šestnáct milionů kopií. "Původní verze vznikala ve strašném spěchu. Musela
být hotová do týdne, takže jsem si připadal, jako když běžím maraton. Od té doby mě bily
do uší stovky a stovky chyb, na něž jsem kvůli smlouvě s vydavatelem nesměl přes
čtvrt století ani sáhnout."
Autor nejprodávanějšího instrumentálního díla v historii populární
hudby se narodil 15. května 1953 v anglickém Readingu. První desku nahrál v
pubertě za asistence sestry Sally Oldfieldové, s níž tehdy účinkoval ve folkovém
duu Sallyangie. Sall poté navázala spolupráci se zpěvačkou Marianne Faithfullovou,
zatímco Mike založil vlastní skupinu Barefoot. Po chvilce žánrového tápání však
opustil i tento projekt a vstoupil do služeb zakladatele známé formace Soft
Machine Kevina Ayerse, jenž ho záhy využil jako basistu a kytaristu při natáčení
v legendárních prostorách Abbey Road (LP Shooting At The Moon).
Neumětel, idiot a zvrhlík
Během působení v sestavě Kevin Ayers And The Whole World se Mike seznámil s
pianistou Davidem Bedfordem, jenž ho prý povzbudil k vlastní tvorbě. Snad i
díky němu se Oldfield ještě před svými 20. narozeninami začal věnovat experimentu
nazvanému pracovně Opus 1. Když se ale popové hvězdy zeptáte na nynější vztah s
letitým kamarádem, vzplane spravedlivým hněvem. Důvodem je především Bedfordova
orchestrální verze Tubular Bells z roku 1975, na které spolupracovala britská
Královská filharmonie. "Proč se mi to nelíbí? Protože to byla příšerná
katastrofa! Ale já za to nemůžu, to napadlo Richarda Bransona."
Branson - další klíčová postava v příběhu originálního tvůrce a jeho
přelomové skladby. Šéf nahrávací společnosti Virgin Records byl v 70. letech
jediným, koho zaujal demonstrační snímek nesmělého mladíka. Domluvil Mikeovi
frekvenci ve studiu a poručil mu, aby celou věc přetočil na profesionální úrovni.
Výsledkem je 49 minut dlouhá nahrávka, na které slyšíme 28 různých nástrojů,
přičemž všechny obsluhuje jediný hudebník! Překvapivý mix folku, rocku a klasické
hudby se stal prvním vydavatelským počinem začínající firmy, která si především
díky tomuto fenomenálnímu debutu postavila mohutné obchodní domy po celém světě.
O výše zmíněném týdnu (a následujících měsících, během nichž se
dokončovala druhá část) ve stísněných Manor Studios koluje spousta zkazek.
Zvukař Phillip Newell například tvrdí, že si Oldfield při vymýšlení kytarových
sól pomáhal listováním v erotických časopisech. Nicméně Mike má na svého
spolupracovníka celkem jasný názor: "Je to chodící problém a naprostý idiot!
Nikdy jsem ho neměl rád, ale co jsem mohl dělat, když jsem to chtěl dokončit.
Věděl jste, že dostal padáka, protože se obnažoval před nějakými dívkami?"
Ve skutečnosti neměl Mike Oldfield na pánské magazíny ani pomyšlení.
V době natáčení se vinou rodiných rozepří a nejrůznějších komplexů a fobií
nacházel ve velmi špatném psychickém stavu, z něhož se dostal až náročnou
terapií (zvyšování sebevědomí pomoci takzvané exegeze vedlo k úplné změně
umělcovy osobnosti). Ještě před nedávnem se v tisku přiznal: "Kdybych tehdy
nehrál, stal se ze mě paranoik. Natočit tu desku pro mě znamenalo otázku života
a smrti." Dnes už ale okolnosti jejího vzniku docela vytěsnil: "Nepamatuji se. A
nemyslím, že by pro mě byla nějak zvlášť důležitá."
Konec experimentu
Po Tubular Bells, ověnčených cenou Grammy, natočil Oldfield řadu méně úspěšných
alb a podnikl několik rozporuplných návratů k prvotní myšlence. Keltský Hergest
Ridge připomínal svého slavnějšího předchůdce natolik, že dostal přezdívku "The
Son Of Tubular Bells", a Afrikou ovlivněný Ommadawn vydavatelé rovnou prodávali
v jednom boxu s hýčkanými "Zvony". Až na pár útěků k jiným žánrům (soundtrack k
oscarovému filmu The Killing Fields a k snímku Reflection o posvátné geometrii
Stonehenge, hity Family Man a Moonlight Shadow, spolupráce s Brianem Enem a
Lucianem Pavarottim) se Mike věnoval věčnému oživování staré legendy. CD Tubular
Bells II a III, jejich koncertní podoba či výroční akce Millenium Bell jsou toho
dostatečným důkazem.
Pomineme-li, že zlověstný zvuk Oldfieldových zvonů umocňuje horor
Vymítač ďábla, jenž se nedávno vrátil na plátna kin, zdá se, že vydáním CD
Tubular Bells 2003 (s montypythonovským Johnem Cleesem v roli nového uvaděče
nástrojů) a dárkového balíčku s DVD The Complete Tubular Bells činí autor
definitivní tečku za třicetiletým projektem. "Nic podobného už neplánuju.
Vlastně neplánuju ani nic jiného, právě teď si užívám prázdniny."
Na otázku, kdy naposled odpočíval v pilotní kabině svého letounu (vlastní totiž
licenci na všechny možné druhy vznášedel), zacvaká král instrumentálního popu
do sluchátka zapalovačem Zippo a s cigaretou v puse zamumlá: "Už nelítám. Je to
moc stresující. Daleko více mě baví řídit modely. Teď právě dokončuju jednu
helikoptéru, chybí mi už jen motor..." O nové desce se Mike Oldfield vůbec
nechtěl bavit.
|