Mike Oldfield neztratil ani v padesáti nic z umění hudebního kouzelníka |
zdroj: deník Metro 13.5.2003 - autor: ČTK |
Vezměte hrst hudební romantiky a přitažlivé snivosti, přidejte magický hlas desítky akustickýcha elektronických nástrojů a máte recept na hudbu britského skladatele a multiinstrumentalisty Mika Oldfielda. Skutečně však pouhý recept, originál totiž lze pouze napodobit a kdo by poslouchal náhražky, když si může vybrat z několika desítek alb, která Oldfield, jemuž bude ve čtvrtek padesát, již vytvořil? Oldfieldovy skladby jdou navíc napodobit těžce. Nápady totiž tryskají přímo z autorovy podstaty a jsou tak specifické, že sám Mike Oldfield se při pojmenování druhu hudby, kterou skládá, ocitá v rozpacích. "To jsem prostě já," říká s pokrčením ramen. A kdyby přece někdo tu pravou "oldfieldovskou" inspiraci nalezl, těžko by zvládl technické zpracování skladby, kterému autor-perfekcionista věnuje stovky hodin. Pro dokonalost určitého tónu "protahuje" zvuk různými zesilovači, mixážními pulty, omezovači šumu a dalšími přístroji, takže nahrání pětadvacetiminutové skladby mu někdy trvá i půl roku. Když Oldfield psal své první velké dílo, bylo mu 18 let a v hudbě měl už něco za sebou. Kapely, které založil se svými dvěma sourozenci, měly ale krátký život. A když neuspěl ani jako baskytarista ve skupině The Whole World, zvolil sólovou dráhu. O jeho padesátiminutovou demonahrávku s prvky folku, rocku i klasické hudby, která vypadal, jako by se autor vychloubal, kolik vlastní hudebních nástrojů, ale neměl nikdo zájem. A nebýt Richarda Bransona, který se rozhodl vydat skladbu ve své vznikající nahrávací společnosti Virgin Records, možná by legendární opus nikdy nikdo neslyšel. V květnu 1973 pak vyšla skladba, ve které Oldfield sám nahrál všech 28 nástrojů, na albu s názvem Tubular Bells a byla první oficiální nahrávkou Virgin Records. Album začínající osamělým motivem klavíru a končící mohutnou hrou zvonů se stalo celosvětovým zjevením a dodnes patří mezi nejprodávanější alba všech dob. Ohlas posluchačů i kritiky, roční premiantství v britském oficiálním žebříčku a také cena Grammy předpověděly Oldfieldovi i firmě Virgin Records skvělou budoucnost.
Obrovský úspěch první desky byl ale pro Oldfielda vlastně prokletím. Každé další vydané album bylo s tím prvním srovnáváno a verdikt kritiků byl povětšinou následující: "Není to špatné, ale na Tubular Bells to nestačí." Oldfield se k podobným motivům během své kariéry několikrát vrátil a pod stejným názvem vždy s jinou číslovkou vydal ještě dvě alba. Ani ta však ohlas svého nejstaršího brášky nepřekonala.
Jeho kompozice také přímo svádějí k využití ve filmu. Tuto výzvu přijal režisér William Friedkin, když úvodní sekvenci z Tubular Bells využil ve svém hororu Vymítač ďábla, ale sám Oldfield se do psaní filmové hudby pustil jen jedinkrát. Složil hudbu k dramatu Vražedné pole, za kterou byl nominován na Oscara. Jeho problémy s komunikací zřejmě způsobilo neveselé dětství. Matka trpěla depresemi, propadla alkoholu a práškům. Patnáct let strávila v psychiatrických ústavech a spáchala sebevraždu jen pár měsíců poté, co její syn vydal své nejznámější album. Dnes je Oldfield sám pětinásobným otcem a vydání jeho prvního alba brzy oslaví kulaté jubileum. Chystá se však další díl této věčné odysey. Tubular Bells 2003 vyjdou 27. května, budou technicky zdokonalenou verzí jeho prvního alba a dalším dílem do série, kterou před třiceti lety pod tímto názvem otevřel. |