Five Miles Out |
zdroj: Melodie 8/82 - autor: neznámý |
Pomalu to bude deset let od chvíle, kdy teprve devatenáctiletý Mike Oldfield bez ohlášení vpadl rovnou na výsluní světové populární hudby svým diskutovaným, leč tuze prodávaným autorským albem Tubular Bells. Zatím poslední Oldfieldův gramofonový počin (Five Miles Out) jen potvrzuje, že i jako dozrávající tvůrce zůstává věrný tomu, čím proslul: multiinstrumentalismu, studiovému hračičkářství a... letadýlkám. Už scenérie dvoumotorového stroje, řítícího se do mračen, napoví, že titulní píseň těží z tematiky vzdušných dramat, na idylickém portrétu hudebníka v jeho domácím studiu jsou létající makety poházeny mezi změtí kytar, bubnů a kláves. Celou jednu stranu desky pokrývá rozsáhlá kompozice Taurus II, v níž se střídají působivé folklórní motivy a tradiční nástroje (dudy) s nejmodernějšími vocodery. Hravým povahám připravil Oldfield jednu zábavu uvnitř rozkládacího obalu: přetiskl tam totiž jakési grafické aranžmá, či - chcete-li - strategický plán zmíněného Taura na formuláři, na němž si při nahrávání zaznamenává rozložení jednotlivých (zde čtyřiadvaceti) stop magnetofonu. Barevnými fixy zakreslené party různorodých instrumentů, hlasů, zvuků a efektů vypadají na první pohled jako pestrá křížovka, ale při poslechu desky skýtají posluchači stejné dobrodružství, jako opernímu fanouškovi sledování premiéry s partiturou v ruce. |