Před třiadvaceti léty odstartoval Mike Oldfield svou hudební dráhu vysoce
ceněným albem Tubular Bells a prodej všech jeho desek, které od té doby natočil, se dá sčítat
po desítkách miliónů. Vyjmenovávat všechny kasovní úspěchy by jistě zabralo prostor celé
recenze, ale o tom, jak si Oldfielda cení doma v Anglii i po jiné stránce svědčí třeba
skutečnost, že výňatky z jeho Tubular Bells II (1992) již několik let zaznívají na
nejprestižnějším tenisovém turnaji ve Wimbledonu...
Nejnovějšímu albu Voyager ovšem sám Oldfield přikládá mimořádný význam.
"Dívám se na něj v mnoha ohledech jako na duchovní i duševní evoluci. Přichází v době, kdy
si začínám vytvářet nový život v Ibize. Určitým způsobem znamená konec celé jedné epochy a
začátek nové, slunečnější," říká 'mořeplavec' Mike.
Oproti předchozí desce The Songs Of Distant Earth (1994) zaznamenáme
především zřetelný příklon k akustickým nástrojům (včetně využití Londýnského Symfonického
Orchestru a sboru London Voices), jež byl do jisté míry předurčen tématickým zaměřením alba
- a to sice inspirací v dnes tak hojně 'objevované' keltské kultuře. Oldfield: "Tímto albem
jsem chtěl zachytit ducha mytologického světa a pokusit se vyvolat legendy o starobylých
Keltech" Budíž po pravdě přiznáno, že vztah ke keltské hudbě je u Oldfielda rozpoznatelný
již řadu let (sám se dokonce považuje za polovičního Ira), a v jeho případě tedy určitě
nejde pouze o výsledek módního trendu poslední doby.
Voyager je sestaven z tradicionálů v nových aranžmá (The Song Of The
Sun pochází z Galicie v Severním Španělsku, The Hero je skotská dudácká píseň, She Moves
Trough The Fair zas irská lidová melodie apod.) a několika autorových skladeb (spontánní
improvizace Celtic Rain, historií s středověkého hradu v Británii inspirovaný Mont St. Michel
a další), ale o žádný revoluční počin v kontextu dosavadní Oldfieldovy tvorby rozhodně nejde.
Spíše o standardní produkt, který navíc postrádá patřičnou jiskru a s výjímkou titulní
Voyager i výraznější nápad.
Možná, že Oldfield si chtěl dát na svém keltském vyznání až příliš moc
záležet a výsledek pak v takových případech bývá někdy poněkud rozpačitý.
|