Své staré Zvony Mike Oldfield pozdější hudbou nepřekonal |
zdroj: Mf Dnes, 26.7.1999 - autor: Vladimír Vlasák |
Na Prahu, kde v sobotu poprvé koncertoval, bude asi instrumentalista Mike Oldfield
vzpomínat. Takřka plná Sportovní hala mu přichystala vřelé přivítání a Oldfieldovy písně Shadow On The Wall, Moonlight
Shadow či Family Man protleskala v euforii. Drtivou část dvouhodinového koncertu ovšem tvořily oldfieldovské instrumentální
kompozice, provázené střízlivou hrou světel a abstraktních projekcí. Šedovlasý Oldfield, jenž při koncertu popíjel pivo,
měl k dispozici pět vlastních kytar, klávesy a pětičlennou kapelu, ve které hrály prim ženy. V bohatém nástrojovém parku
se vyjímaly rozličné sady bubnů, usazené kolem tradiční bicí soupravy. Nechyběly ani pověstné trubkovité zvony, připomínající
píšťaly varhan. Ty byly zavěšeny na rámu a rozezníval je sám Mistr, k němuž se ve finále Tubular Bells přidaly i obě dcery.
I když byl dominantní osobou večera, Oldfield vlastně ani nedělal show. Nechával tónům čas, aby vyzněly, ale neopájel se
jimi. Sucharsky stál uprostřed kapely jako její pilíř, byl spíše dělník, který své skladby pomalu stavěl na motivech
hypnoticky rotujících ve smyčkách. Každé opakování melodického vzorce s sebou přinášelo změny, k nimž přispívaly šumivé
malby kláves, táhlý doprovodný zpěv, vrstvy zvuků nebo řetězce rytmů. Oldfieldovy kytary nejčastěji
tkaly uchu lahodné, folkově zpěvné ornamenty - nebo jejich tóny připomínaly let ptáka, který se třeba ve skladbě Ommadawn
zasněně vznášel nad keltskými oppidy, zelenými pahorky staré Anglie či exotickými končinami Afriky. Z klidných pasáží se
muzika zvedala až k pompéznímu, příbojovému vzdutí, které Oldfield dramatizoval údery do velkého gongu. I když občas také
hardrockově zabouřila nebo se vlnila rytmickým neklidem, Oldfieldova hudba měla vnitřní hravost a jemnost, která jí dávala
snivou, jedinečnou atmosféru. Mistrovsky zněly hlavně klasické kusy ze sedmdesátých let: elektronicky zmodernizovaná ukázka
z alba Ommadawn a samozřejmě úryvky z Tubular Bells, které Oldfield doplňoval pasážemi z následných projektů
Tubular Bells II (skladba Sentinel) a III. Vydařil se mu úvod z desky The Songs Of Distant Earth nebo malé kytarové
preludium z posledního alba Guitars. Hitové písně rozpalovala výtečná černošská zpěvačka, která důrazem na rytmus setřela
z nejznámější Oldfieldovy melodie Moonlight Shadow pel zvonivého krasosmutnění. Novější skladby včetně dalších tří ukázek
z desky Guitars však trpěly tíhou opakování motivů a postupů, které Oldfield nastolil v počátcích kariéry. Z muziky se
vytrácel obsah, nudila formalismem a stávala se jen hrou na krásné tóny. Svěžích zážitků nakonec bylo více, a tak lze
shrnout: domácí premiéra se Oldfieldovi povedla. Mike Oldfield , 24. července, Sportovní hala, Praha, pořádala agentura 10:15 Promotion. Předzpěvačka Radúza. |