MIKE OLDFIELD: Heaven's Open |
zdroj: Rock&Pop 17/91 - autor: Roman Ludva |
Osmatřicetiletý Michael Oldfield je ve světové populární hudbě zvláštní osobností, vydávající už řadu let nepříliš zvláštní desky. Posluchači, nadšení výtečným a slavným albem Tubular Bells (1973), spílali jeho autorovi v následujících letech více než často, nevědouce, co si mají myslet o popové produkci typu Moonlight Shadow, jež trhaly ve své době hitparádové rekordy. Fanouška náročnější muziky nenadechne patrně ani LP Heaven's Open, ačkoliv... |
Materiál, který Oldfield vydal na této desce je dvojrozměrný a naplnil mé představy o současné tvorbě tohoto kytaristy a skladatele jen částečně. |
Kratší písňové útvary, zařazené na první stranu jsou určené převážně náročnějšímu diskotékovému publiku a nesou všechny znaky Oldfieldova tanečního rukopisu. Chytlavá, precizně propracovaná aranžmá s jemně tokajícími syntezátory, výborně namíchanými vokály, přičemž ten protagonistův vystupuje v některých pasážích (Mister Shame) velice citlivě do popředí. Autorovy kytarové obloučky známé svou snovostí zní někdy až nebývale mohutně a ostře (No Dream). |
V písničkách - ať už to jsou plážovky v reggae náladě (Gimme Back), vrzajímí hammondkami podmalované (No Dream, Heaven's Open) a saxofonovými motivy zpestřené (Heaven's Open) popěvky - se něco děje, ačkoliv populární hudbě příliš nového nepřinášejí. |
Z pěti písní první strany zní nejvýrazněji titulní Heaven's Open s častými změnami rytmu i tempa, povedenými kytarovými saxofonovými momenty a se znásobenými vokály. |
Téměř dvacetiminutová kompozice jakoby vznášející se ve své křehkosti nad druhou stranou vinylového kotouče představuje hudbu nesrovnatelně jinou. Ze syntezátorových motivů vyjíždí chytře konstruovaná kytarová sóla a v úryvcích tryskající saxofon. Jednotlivé party však zcela jednoznačně přehrává výtečné bubnování Simona Philipse. |
Dojem z poslechu tohoto alba lze shrnout jedinou větou: Profesionálně odvedená práce. |