|
Mike Oldfield v kostce i na tapetě |
zdroj: MUZIKUS 7/99 - autor: Ilja Kučera ml.
|
Bylo by asi otázkou spekulací, úvah a bádání moudrých muzikologů, proč právě u nás se těší takové přízni
poklidná meditativní hudba někde na pomezí rocku, folku, klasiky a new age, hudba, kterou v její komerčnější podobě produkují
takové formace, jako Enigma nebo Era, v poloze hlubší třeba Enya, Clannad, Dead Can Dance a především pak kytarista, skladatel
a vlastně multiinstrumentalista Mike Oldfield. Každopádně alba všech zmíněných se tradičně v naší provenienci dostávají na
vysoké příčky prodejních žebříčků, aby na nich dlouho setrvala. Snad je to touha po klidu a relaxaci v hektických letech
poslední doby, snad je to všeobecná přijatelnost téhle muziky, která širokému publiku nahrazuje skrytou a nepojmenovanou touhu
po doušku vážné hudby, asketickým milovníkům klasiky se pak stává důstojným a příjemným odlehčením. Těžko soudit. Každopádně
lze předpokládat, že datum 24. července, kdy do Prahy přicestuje na svůj vůbec první koncert zmíněný Mike Oldfield, je jistě
datem, které je zatrženo v bezpočtu kalendářů tuzemských posluchačů nejrůznější hudby a nejrůznější generace. |
Oldfield, v posledních letech neobyčejně produktivní, přijede do Prahy vybaven novým albem
Guitars, které spatřilo světlo světa 24. května. Krátce po jeho vydání zahájil třicetikoncertní turné vystoupením 18. června
v Budapešti. Turné nese název Mike Oldfield Then And Now a zamíří do deseti evropských zemí. Po Maďarsku se objeví také v
Německu, Holandsku, Španělsku, Dánsku, Estonsku, Rusku, 13. července pak v proslulé aréně londýnského Wembley, aby o den
později koncertoval v Birminghamu a konečně 24. 7. na zmíněném pražském vystoupení. Turné představuje Oldfieldův návrat na
koncertní pódia po skutečně dlouhé době. Jeho poslední čtyři koncerty proběhly v roce 1993 v Royal Albert Hall a bezmála
šestileté pódiové mlčení bylo přerušeno pouze loňskou podzimní živou prezentací předcházejícího alba Tubular Bells III.
Podle informací, které byly novinářům dostupné na počátku června, bude kytarista doprovázet kapela složená z šesti
multiinstrumentalistů a on sám bude své kytary střídat se syntezátory a různými percussions. |
Pohled do připravovaného koncertního programu prozrazuje, že vedle dvou skladeb z novinky Guitars,
konkretně písní Embers a Summit Day, zazní průřez alby Tubular Bells 3, The Songs Of Distant Earth, Ommadawn
a samozřejmě vzpomínky na jeho hitové singly třeba v podobě Family Man a Moonlight Shadow. Koncertní program by tedy
měl poskytnout poměrně velmi reprezentativní průřez dosavadní bezmála třicetiletou kariérou Mika Oldfielda, která je jen
mimochodem provázena už více než čtyřiceti miliony prodaných desek. |
Podobný průřez, ovšem v podobě tištěné, by vám chtěly nabídnout tyto řádky. Je samozřejmě neúčelné
podrobně pitvat celou Oldfieldovu kariéru, neboť k obdobnému účelu může hravě posloužit řada encyklopedií a již vydaných
článků. Dovolil jsem si proto ji shrnout jenom jaksi "v kostce". Na druhou stranu bude asi zajímavější podívat se na
podrobnější na Oldfieldovy aktivity posledních let, lépe řečeno měsíců, a konkrétně pak na úplně čerstvé album Guitars
a rozložit jej jaksi "na tapetě" přímo před očima. A to ostatní, lepé řečeno to podstatné už dopoví kytaristova pražská
premiéra.
|
V kostce |
Životní dráha Mikea Oldfielda začíná v anglickém Readingu 15. května roku 1953. Jeho muzikantská pak
o pouhých čtrnáct let později, kdy se svou sestrou Sally zakládá folkové duo, se kterým nejen vystupují, ale realizují
také první nahrávky. Coby baskytarista působí pak Oldfield až do roku 1971 v doprovodné kapele Kevina Ayrse, nazvané
The Whole Wide World, v níž hraje až do jejího rozchodu. Už v roce 1971 se utvrzuje v přesvědčení, že jeho kariéra musí
být sólová. Začíná pracovat na jedné z vůbec nejúspěšnějších kompozic rockové a populární hudby, rozsáhlé suitě Tubular Bells,
jejíž doposud trvající prodej překročí šestnáct milionů kusů. Dílo je hotovo v roce 1972 a Oldfield s ním marně obchází
kanceláře renomovaných a zavedených hudebních vydavatelství. Setkává se pouze s odmítáním a nedůvěrou úředníků, kteří
netuší, že od svého prahu odhánějí skutečné zlaté tele (autor pochopitelně míní dílo, nikoliv skladatele samotného). |
Až do konce 70. let Oldfield píše, natáčí a s úspěchem vydává meditativní, stylově široce otevřená alba,
která ovšem nepodporuje koncertně. Jeho introvertní, možná až paranoidní osobnost mu brání jak ve veřejném vystupování,
tak ve styku s médii. Rozhodne se svůj osobní problém radikálně vyřešit a podstupuje dlouhodobý psychoterapeutický kurs,
který skutečně přinese ovoce. V květnu 1979 je schopen absolvovat své první koncertní turné za doprovodu padesátičlenného
symfonického orchestru a velkého pěveckého sboru. Na koncertních pódiích se zabydlí a o rok později zakládá kapelu. |
Samotný začátek 80. let ovšem přináší výrazný odklon zájmu od hudby, jakou Olfield produkuje.
V obchodech se stále dobře prodávají Tubular Bells, ale nové tituly nevyvolávají ani zdaleka takový zájem. Vkus nové generace
publika je přece jenom trochu odlišný. Skladatel se rozhodne rešit nastalou situaci velmi razantně a výsledkem se stává
trojice alb, která v 80. letech můžeme s klidným svědomím označit za vysokoškolské učebnice inteligentního popu. Svou
hluboce emotivní muzikantskou erudicí směřuje teď k jednoduššímu tvaru kratších písniček s hitovými ambicemi. V roce 1983
vycházejí jeho písníčkové Crises, o rok později Discovery a v roce 1987 Islands. Nově nastoupená cesta přináší
skutečně kýžený úspěch a na světě se objevují hitovky jako Moonlight Shadow, Shadow On The Wall, To France nebo Islands,
sugestivní a silně invenční písničky, které postupem let potvrdí svou nadčasovost a trvanlivost. Současně ale tento Oldfieldův
tah naznačuje to, co skladatel potvrdí plně v letech devadesátých, totiž jeho vůli udržet se na výsluní a cílevědomě tomuto
záměru přizpůsobovat svou autorskou činnost. |
Není proto divu, když se v roce 1992 vrací ke své vlastní legendě, která se už současně stala jeho
nepřekročitelným stínem, tedy ke skladbě Tubular Bells, a vydává přepracované Tubular Bells II. Z komerčního hlediska
je to opět trefa do černého, protože jenom na domovských britských ostrovech se novinky prodá více než šest set tisíc výlisků
a celosvětový prodej překročí dva miliony. Oldfield se při nahrávání Tubular Bells II opírá o nové technické možnosti,
které mu poskytuje překotný vývoj, jaký zaznamenala za poslední léta jak technika studiová, tak možnosti klávesových nástrojů.
Fascinace novými prostředky se pak v plné míře projeví na dalším Oldfieldově albu, velice sugestivní kompozicí The Songs Of
Distant Earth z roku 1994. Skladatel je tentokrát inspirován sci-fi literaturou Artura C. Clarka a prostor pro rozlet jeho
tvůrčí fantazie mu tentokrát poskytují nekonečné vesmírné dálky. Z pohledu roku 1999 je novinka asi nejsilnějším počinem
z Oldfieldovy dílny, ať už z hlediska hudebně-invenčního nebo z hlediska celkové propracovanosti, která ústí v neobyčejně
strhující atmosféru celého pětapadesatiminutového díla. |
Minds v roce 1989 britskou singlovou hitparádu.
Čtyřiačtyřicetiletý skladatel zřejmě opravdu nabírá novým životem na novém místě nový dech, který je
od této chvíle dokumentován každoroční produkcí nového alba. Tím následujícím je výběr The Essential z roku 1997.
Na jednu stranu přináší poměrně dokumentární průřez Oldfieldovou dosavadní kariérou, na druhou stranu ovšem dokazuje,
že je poněkud hříšnou myšlenkou vytrhávat jednotlivé části z původně komplexně pojatých alb a že Oldfieldova hudba s
výjimkou písničkové produkce 80. let není tou pravou k sestavování výběrů. Na The Essential ovšem Oldfield zatím v náznaku
potvrzuje i to, o čem už byla řeč, tedy vůli cílevědomě udržovat své jméno na výsluní. Nejjednodušším způsobem je navazovat
na osvědčené a už vyzkoušené praktiky tak, jak učinil v roce 1992 vydáním Tubular Bells II. |
Aktuální výběr přináší coby ochutnávku z příštího alba i skladbu Tubular Bells III. Tentokrát silně
zremixovanoou, podloženou smyčkou současné rytmiky a popravdě řečeno poněkud zbavenou svého někdejšího půvabu. Album pod
osvědčeným názvem Tubular Bells III. pak vychází na samém sklonku léta 1998. Světová rádia z něho o překot hrají singlovou
písničku Man In The Rain, ve které i sebevětší laik hravě rozpozná cílenou koláž osvědčených tutovek Moonlight Shadow
a To France, v závěrečném sóle takřka doslovnou. Jinak deska s nyní už nezvykle krátkou stopáží čtyřiceti sedmi minut
přináší klasicky příjemný a klidný oldfieldovský materiál, obdobně emotivní, žel méně invenční než jeho nahrávky z dávných
časů. |
V souvislosti s vydáním Tubular Bells III se Oldfield loni v září rozhodne přerušit i koncertní mlčení
a představit se osmi tisícovkám diváků na deštěm zmáčeném vystoupení v londýnském Horse Guard's Parade. Vystoupení přinese
i pikantní konflikt mezi skladatelem a britským tiskem. Ten v několika dnech před koncertem spekuluje o tom, zda Horse Guard's
Parade, tradičně vyhrazený produkci umělců ze světa vážné hudby, je tím pravým místem pro Oldfieldův koncert, a naopak,
zda Oldfield je dostatečně důstojným umělcem pro toto pódium. Kytarista reaguje zcela prozaicky a nahněvaně zruší veškeré
smluvená interview a na média jednoduše zanevře. Nicméně jeho nově nastoupené pracovní tempo se nemění a Oldfield už má
v hlavě další projekt.
|
Na tapetě |
Neuplyne ani rok od vydání Tubular Bells III, které je datováno na 31. srpna 1998, a na trhu
se 24. května 1999 objevuje kytaristova novinka Guitars. Té ovšem předchází ještě jeden počin ne přímo ze skladatelovy
dílny. Jedná se o dubnovou kolekci remixů pod názvem Secrets/Far Above The Clouds, které obsahují dva kompaktní singly
a jeden klasický dvanáctipalcový z produkce několika popředních remixérů. Vlastní deska Guitars ovšem nemá se zvukovou
technikou remixérů valně společného a představuje naopak opětovný příklon k silně kytarovému zvuku, a to jak elektrickému,
tak akustickému. Na desce tentokrát opravdu výhradně solově nahrál veškeré kytarové party od akustických až po využití MIDI
kytar Mike Oldfield osobně a sám naprogramoval i všechny potřebné sequencery. Album vzniklo v Roughwood Studios za zvukové
spolupráce Bena Darlowa. Deset skladeb se směstnalo na ploše pouhých dvaačtyřiceti minut a jeho celkový sound opravdu
odpovídá výstižnému názvu Guitars. Jak tedy albová novinka Mika Oldfielda vypadá nejen na základě poslechu, ale i
prostřednictvím skladatelových postřehů a informací? |
Otevírá ji výrazně akustická skladba Muse. Jednoduchá, prostá, nahraná pouze na dvě kytary, která
dostala do vínku úkol celé album zahájit, svým způsobem jej představit a naladit posluchače na to, co jej v následujících
minutách čeká. Vzápětí přichází Cochise. Oldfield vysvětluje, že písnička je volně postavená na prvních dvou taktech
zeppelinovské Whole Lotta Love, kterou on sám osobně považuje za jednu ze svých vůbec nejoblíbenějších skladeb. Faktem
zůstává, že přiznaná inspirace je opravdu velmi volná a obě skladby spolu korenspondují jen velmi vzdáleně. V rockové muzice
je bezesporu pěkná řádka daleko bližších a nepřiznaných.
Ale vraťme se ke třetí skladbě nového Oldfieldova alba Guitars, kterou je synteticky vzdušná a klávesově
romantická Embers. Vznikla jako úplně první titul pro desku. Snivou plochou kláves se tu proplétá melodické sólo, pro které
Mike Oldfield zvolil jednu ze svých nejvzácnějších a nejoblíbenějších kytar, klasickou španělku z dílny světoznámého kytaráře
Ramireze. Zdůrazňuje, že právě tento nástroj mu učaroval měkkým hlubokým zvukem basových strun, silně připomínajícím cello.
Jako čtvrty titul alba přichází skladba Summit Day. Hned v úvodu vás obejme svým hlubokým hallem, v němž jako by se o
bezútěšné, kamenné boky velehor odráželo mnohonásobné echo elektrické kytary. Skladba byla inspirována knihou Into Thin Air
spisovatele Johna Kraukauera, popisující tragické události seběhnuvší se na Mount Everestu. Olfield tuto skladbu zkomoponoval
současně jako poctu památce těch, kterým se nejvyšší hora světa stala osudnou a o kterých se v knize dočetl. Poselství písně
odpovídá i její finále, v němž se typicky plačtivý oldfieldovský motiv spojí v mohutné gradující unisono, aby záhy nenávratně
zanikl pohřben v závěrečném akordu. |
Protiváhu pak představuje pátá skladba na albu Out Of Sight. Je postavena na zatěžkaném
až blacksabbathovském motivu, zdobena kusými hardrockovými sóly a představuje jakousi bigbítovou protiváhu své fatální
předchůdkyně. Rovněž poctou, nicméně úplně jiným směrem, je následující skladba, výstižně nazvaná B.Blues. Jak lze snadno
dešifrovat z jejího názvu, je míněna jako pocta bluesovému králi B.B.Kingovi. Podle vlastního tvrzení tu chtěl Mike Oldfield
nejen vzdát hold svému obdivovanému kytaristovi, ale svým způsobem také reflektovat jeho styl hry, jeho pojetí a jeho práce
s tónem. Skladba nemá být kopií Kingova projevu, ale jakousi muzikantskou abstrakcí, vlastním vyjádřením toho, jak na
Oldfielda hra B.B.Kinga působí. |
Po houpavém blues, následuje čtyřdílná kompozice Four Wind, tedy skladba, která transparentním
způsobem dokumentuje, jak na charakter hudby působí vlivy, které přináší vítr ze čtyř světových stran. Totéž téma je
zpracováno ve čtyřech orchestrálních podobách. Ze severu v drsné souhře zkreslených elektrických kytar a bezpražcové basy
přichází ostrý, chladný a bouřlivý vítr, aby se záhy motiv změnil na líný, uvolněný pocit letního dne. Ve třetí části se
instrumentace přesune do dominantního zvuku sitáru, aby zdůraznila východní, zejména pak indické inspirace, a v části
poslední symbolicky přinášené západním větrem zazní téma v tremolem rozechvělé kytaře a v klasickém westernovém aranžmá. |
Podnět k napsání osmé skladby na albu nazvané Enigmatism, daly Miku Oldfieldovi zvukové možnosti MIDI
kytary. Akusticky zvonivým základem se tu proplétají melodické motivy, využívající zvukové šíře takového technického postupu.
Moderní elektronika ovšem zůstává pouze citlivě dávkovaným kořením a ačkoliv stála sama u zrodu skladby, nepohltila ji. |
Out Of Mind je přiznanou láskou Mika Oldfielda k rokenrolové muzice a k syrovému zvuku kytary,
o který se tahle muzika opírá. Pro její nahrání využil Oldfield kytarový syntezátor, konkrétně program zvaný Keith Richards,
a celá skladba je vlastně pocitovou reflexí, která vychází ze samplovaného soundu nástroje legendárního kytaristy Rolling
Stones. Po ní pak přichází už jen závěrečná, desátá skladba From The Ashes, která je vlastně modifikací titulu Embers.
Kytarista se tu ovšem rozhodl vrátit se k náladě svého keltského alba Voyager z roku 1996 a zpracovat dané téma v tomto
duchu. |
Tolik pohled na albovou novinku Mikea Oldfielda Guitars. Nicméně jen posluchač může vynést spravedlivý
soud nad tím, zda jsou Guitars narychlo spíchnutou hříčkou obratného muzikanta, nebo zda jsou silným, smysluplným a
hodnotným albem. Zda vždycky z železnou pravidelností platí ono známé přísloví, že méně znamená více, či zda absolutní
platnost tohoto hesla má v hudebním světě i své vyjímky a trhliny. Nakonec, pravda bývá vždycky někde uprostřed a je to právě
jen vnímavý posluchač, kdo o ní rozhoduje. A to platí i o bohaté diskografii kytarového mága Oldfielda od prvního po poslední
album. |
|