Tak jako herce Petera Falka, byť by se třeba rozkrájel, si bude většina diváků navždy ztotožňovat
s postavou poručíka Columba či při vyslovení jména Pierre Brice se všem automaticky vybaví ušlechtilá
tvář Vinnetouova, podobný podmíněný reflex u každého určitě zafunguje i v případě Mikea Oldfielda a
jeho Tubular Bells. A to přesto, že od vydání veleúspěšného multiinstrumentalistova debutu uplynulo
bezmála již třicet let a sám muzikant má od té doby na svém kontě desítky dalších titulů. Ostatně
nehynoucí slávu trubicových zvonců po celá léta přiživuje svými opětovnými návratky k nim v nejrůznějších
podobách a provedeních samotný Oldfield, čehož nejčerstvějším důkazem budiž právě toto album.
Vždy bude patřit k vděčným historkám připomínka toho, jak s neobvykle koncipovanou, na gradujících
repeticích založenou nahrávkou bez použití bicích i pěveckých partů a navíc s přímo sebevražednou
stopáží vypoklonkovaly kdysi neznámého mládence všechny nahrávácí společnosti. Dodnes si mohou
drbat hlavu, neboť Tubular Bells šly posléze na odbyt po milionech.
Osobně se domnívám, že i dvě následující, z obdobného schematu vycházející Oldfieldova alba
Hergest Ridge a Ommadawn za svým starším sourozencem kvalitou nijak nepokulhávají, ale málo platné,
prvenství, a tedy i náležitá glorifikace jim zkrátka nenáleží.
Co očekávat od nejlepších zvonů? Samozřejmě, přehrání podstatné části základního
opusu (včetně ukázek z jeho symfonické verze s devadesátičlenným orchestrem a živého záznamu, kdy
se na pódiu sešlo jen o tři desítky účinkujících méně), jež skromně doplňují dvě části Sentinel
a The Bell z Tubular Bells II (důsledně ovšem koncipovaných jako pouhá variace jedničky) a
závěrečných skladeb z v Ibize roztančených Tubular Bells III (Far Above The Clouds) a dějinami
procházejícím The Millennium Bell.
Stále slušivý, ale přece jen už trochu obnošený komplet, který až na pár módních
doplňků určitě již každému dávno visí v šatníku.
|